Skip to main content

Årskrönika GLOBE 2020.

Året på GLOBE.

 

 

År 2020

 

Det är alltid kul att summera och titta tillbaka på vad vi gjort under året och även om Corona har tagit stor plats har vi ju hunnit med en hel del annat också.

 

Tänk vad mycket nytt vi fått uppleva och lära oss detta pandemins år. Nya ord som riskgrupp, flockimmunitet och den frustrerande känslan när man inte får krama om sina nära och kära.

Vi som driver företag kommer sent glömma år 2020. Året då vi bl. a fick lära känna en av Sveriges myndigheter Tillväxtverket, köpa in visir och uppmana kunderna att inte komma alltför tidigt samt att inte ta med sällskap, saker jag aldrig trodde jag skulle få uppleva.

Tack vare korttidspermitteringen löste vi situationen med tre arbetslag som schemalades på olika tider för att undvika smitta internt. Under 9 veckor i våras hade vi öppet måndag-söndag för att kunna erbjuda trygg hårvård och inte bidra till ökad smittspridning, en åtgärd som uppskattades av många kunder.

 

Utbildning

Trots virus och inställda mässor har vi hunnit med en del utbildningar detta år. Färgkurser med fokus på teknik och trend. Modelldagar där vi testar vår New Generation-färg och växtfärg, skonsamma alternativ till kemisk oxidationsfärg som verkligen behöver utforskas och bemästras av oss frisörer om vi ska kunna erbjuda våra kunder mer hälso- och miljövänliga alternativ för färgförändring.

Vi har också jobbat med att höja allas kunskapsnivå inom kosmetisk kemi och ”grön” hårvård.

Det är en grym känsla för mig att höra hur en medarbetare med självklar säkerhet svarar på en svår fråga om ingredienser eller lyfter fram konkreta fördelar med en naturlig produkt i en säljsituation.

Nu är Karin certifierad och kommer att gå in och jobba mer med hårersättningar, det ger en större trygghet och valfrihet för kunderna när vi är två som behärskar denna gren av vår verksamhet.

 

Franchise blev utbildning…

Det som började som en idé om franchise har nu antagit en annan form, spännande! I samarbetet med ALMI Företagspartners duktiga affärsutvecklare, ekonomer och rådgivare växer min ”baby” sakta fram. Hållbarhet efterfrågas mer och mer både av kunder och samhället. Behovet av fortbildning inom detta område för frisörer växer. Fortsättning följer…

 

Bästa arbetsgivaren i Sverige.

Ett nytt mål på GLOBE är att vi skall vara Sveriges mest attraktiva frisörföretag att jobba på. Arbetsglädje, mening och utveckling är hörnstenar i denna strävan. Genom att involvera personalen i hela verksamheten, dvs genom att ha andra arbetsuppgifter utöver att klippa och färga känner alla ett ännu större värde och får en djupare förståelse för helheten. Vi utbildar oss mer än genomsnittet och då med fokus på ingredienskemi. Aktiviteter utanför arbetet som stärker våra personliga relationer ger en god och trygg stämning. Jag vill att GLOBE skall vara det självklara förstahandsvalet för frisörer.

 

Elev/Trainee/Gesäll

I mars tog Thilda sin frisörlicens och jobbar sedan dess på ”gesäll-nivå”. Amela är fortfarande ”trainee”, hon gör delprovet under 2021 som är första steget mot frisörlicensen.

Våra priser baseras på erfarenhet, tidigare har vi haft billigare alternativ hos både ”elev” och ”trainee” men dessa tillfällen blir färre i takt med att våra traineer tar sin licens/Gesällen. Jag skulle gärna vilja ha nya elever löpande men just nu har vi inte plats därför finns en tanke om en ny, större salong, spännande eller hur!

 

Lite smått och gott:

Under hösten har vi bytt ut en del inredning och målat om, mycket uppskattat. Kul med förändring både för oss i personalen och för er kunder.

En del nya produkter har flyttat in på försäljningshyllorna (100% naturliga så klart) som breddar vårt unika sortiment.

Under året blev GLOBE kontantfritt. Ni som bokar online har säkert noterat att vi har nytt boknings- och kassasystem så förutom betalningsalternativen kort eller swish erbjuder vi även Qliro.

P g a Corona blev 6 planerade kundkvällar tyvärr bara 2, vi hoppas på bättre förutsättningar framöver, mötet med nyfikna kunder ger mig ny energi och det blir alltid intressanta diskussioner och frågeställningar.

Eftersom vi är fler i år kunde vi utöka servicen och bara hålla stängt 1 vecka under juli. Målsättningen är att i framtiden hålla öppet hela sommaren.

 

Jag vill rikta ett stort tack till min fantastiska personal som har engagerat sig, visat stort tålamod och flexibilitet i samband med vår anpassning till Corona. Ni ger- och har gett mig stöd och kraft både fysiskt och psykiskt som behövs när tillvaron inte riktigt har ”fast mark undre fötterna”. TACK Jolanta, Amela, Karin och Thilda ni är bäst!

 

Jag vill även tacka samarbetspartners samt alla gamla och nya kunder. Jag ser verkligen fram emot ett 2021 med mer utveckling, hållbarhet och mindre Corona.

 

Gott nytt år från oss på GLOBE // Lena