Årskrönika GLOBE 2019

Årskrönika GLOBE 2019

I backspegeln känns 2019 som ett väldigt intensivt år, många härliga möten med nya och gamla kunder. Många positiva reaktioner på våra milda/naturliga produkter. En vanlig kommentar är: -Varför jobbar inte alla frisörer så här? Ja, det kan man fråga sig…
Vårt fokus för 2020 kommer att ligga på att stärka vårt varumärke; ”Hållbar hårvård”.
Tänk att vi fortfarande är ensam i vårt segment inom frisörbranschen, när hela samhället flödar över med ”hållbart”, ”miljövänligt” och ”giftfritt”. Vi kan inte annat än att se fram emot det nya decenniet.

NYA NATURLIGA/EKOLOGISKA PRODUKTER:

Vi letar ständigt efter nya, bra och 100% naturbaserade produkter för vård och styling.
Under året har några nykomlingar fått ta plats i produkthyllan. Senaste stjärnskottet är Bruns ”Hårdvax” som funkar som ett torrschampo. Grym stadga till fina och tunna hårstrån, precis som ett torrshampo men naturligt och utan drivgas, heja!! Naturliga produkter blir hela tiden bättre och tar marknadsandelar av kem-produkterna. Om en naturlig produkt är lika bra som kem-produkten är ju valet enkelt!

GLOBE’S DEAM TEAM

Den 2/12 välkomnade vi Karin Engström. Hennes intresse för naturliga produkter förde henne till oss och det är vi så glada för. Förutom sin positiva energi och långa yrkeserfarenhet bidrar hon till att ytterligare stärka ryggraden i GLOBE vilket borgar för att vi kan växa och utvecklas stabilt.
Thilda spurtar mot Gesällen i början på nästa år och avslutar därmed sin traineeperiod. Vidare väntar utbildning inom sociala medier och marknadsföring för Thilda som är år egen ”webbmaster”.
Amela jobbar vidare med att täcka upp alla områdena i grundutbildningen. Trots att hon jobbade som frisör i Albanien och hade egen salong skiljer det mycket mellan den svenska och albanska utbildningen. Amela jobbar även hårt på att förbättra språket vilket dagligen imponerar både oss och kunderna.
Jolanta är nu inne på sitt femte år hos oss, hon är detaljernas drottning. Hennes engagemang och noggrannhet har gett henne många stamkunder, en bonus är också att hon förutom Svenska talar flytande spanska och ryska.

KUNDKVÄLLAR:

På kundkvällarna dyker vi in ibland hygienprodukternas spännande (eller skrämmande) ingredienser. Vi har ibland 100-tals flaskor i badrumshyllan, men vad innehåller dom egentligen? Vi lär oss att skilja agnarna från vetet. Det är ju skönt att kunna köpa en produkt som gynnar hälsa, miljö och som inte ger dig mer rynkor och problem än du redan har .
För att få plats med fler deltagare har vi flyttat föreläsningen från salongen till Vuxenskolans lokaler. För er som ännu inte kunnat komma blir det nya chanser i vår med ett något förändrat upplägg, Välkomna!

FRANCHISE

Jag har i år jobbat med ett franchisekoncept och nästa år intensifieras detta arbete. Det innebär att Frisörer i Sverige kan kopiera vårt arbetssätt. Man tar över ett vinnande koncept och slipper gå i fällor som många nystartade företag gör när man uppfinner hjulet igen och igen.
Ett exempel: Två unga frisörer i en stad i Sverige vill starta en ny salong med en mer hälsosam och miljövänlig inriktning. Dom tycker det är svårt eftersom de inte känner till växtfärg eller naturliga produkter. Dom kan då bli franchisetagare och öppna en GLOBE i sin stad, de får utbildning och support av oss och kan på så sätt uppfylla sin dröm på ett snabbt och smart sätt.

UTBILDNING

Precis som förra året har vi deltagit på en rad utbildningar, både inom företagande, marknadsföring, klipp- och färgteknik, extension, produktkemi, vattnets- och hårets kemi och deltagit i nätverksträffar med andra gröna frisörer.
Jag vill att GLOBE ska vara en attraktiv arbetsplats som ger stimulans och utmaningar som passar var och en. Kompetens ger stolthet som bidar till hälsa och välbefinnande, kort sagt, bästa salongen att jobba på!

PERUK OCH TOUPÉ

Vår verksamhet med peruker och toupéer ökar. För många personer låter peruk främmande men det är det en fantastisk ersättning för det hår man ibland inte har. Det kan handla om ett permanent håravfall eller håravfall för en kort period. Vi har ett separat perukrum där kunderna kan få en diskret service vilket är mycket uppskattat.

CSR

Vi fortsätter att bjuda två personer/månad på en klippning. Personerna kommer till oss via Diakonicentrum och Kvinnojouren Blenda. Att möta och ta hand om våra CSR-kunder är förhoppningsvis ett lika stort nöje för dom som det är för oss. Vi har t o m kunder som betalar för två klippningar, en till sig och en till en CSR-kund. Så fint!

NYA ÖPPETTIDER:

Från 1/1 2020 har vi nya öppettider för att ge er kunder en bättre service.
Förändring: öppet från 8 alla dagar och öppet alla lördagar. För mer info: www.salongglobe.se

Jag vill avslutningsvis tacka alla underbara kunder, samarbetspartners och GLOBE’s fantastiska team, Jolanta, Thilda, Amela och Karin, ni är bäst! Utan er är GLOBE ingenting. Jag hoppas att varumärket GLOBE kommer att sprida sig så vem vet, snart kanske det föds nya ”GLOBEISAR” i någon annan stad i Sverige. 

VAR RÄDDA OM VARANDRA och GOTT NYTT ÅR!

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *