Året på GLOBE

Tänk va mycket nytt vi fått uppleva och lära oss detta pandemins år, ord som riskgrupp, flockimmunitet och frustrationen av att inte få krama om nära och kära.

År 2020

Vi som driver företag kommer sent glömma år 2020, då fick vi bl. a lära känna en av Sveriges 457 statliga myndigheter Tillväxtverket, köpa in visir och uppmana kunderna att inte komma alltför tidigt samt att inte ta med sällskap, saker jag aldrig trodde jag skulle få uppleva.

Tack vare korttidspermitteringen löste vi situationen med tre arbetslag som schemalades på olika tider för att undvika smitta internt. Under 9 veckor i våras hade vi öppet måndag-söndag för att kunna erbjuda trygg hårvård och inte bidra till ökad smittspridning en åtgärd som uppskattades av många kunder.

Jag vill rikta ett stort tack till min fantastiska personal som har engagerat sig, visat stort tålamod och flexibilitet. Ni ger- och har gett mig stöd och kraft både fysiskt och psykiskt som behövs när tillvaron inte riktigt har ”fast mark undre fötterna”. TACK, när är bäst!

Utbildning

Trots virus och inställda mässor har vi hunnit med en del utbildningar detta år. Färg-kurser med fokus på teknik och trend, men även modelldagar där vi testar vår New Generation-färg och växtfärg som är skonsamma alternativ till kemisk oxidationsfärg som verkligen behöver utforskas och bemästras av oss frisörer om vi ska kunna erbjuda våra kunder mer hälso- och miljövänliga alternativ för färgförändring.

Vi har också jobbat med att höja allas kunskapsnivå inom kosmetisk kemi och ”grön” hårvård.

Det är en grym känsla för mig att höra hur en medarbetare med självklar säkerhet svarar på en svår fråga om ingredienser eller lyfter fram konkreta fördelar med en naturlig produkt i en säljsituation.

Under 2021 är Karin redo att gå in och jobba mer med hårersättningar, det ger en större trygghet och valfrihet för kunderna när vi är två som  behärskar denna gren av vår verksamhet.

Franchise blev utbildning…

Företagsutveckling är en krokig väg som har tvära kurvor, uppförs och nerförsbackar, två steg fram och ett tillbaka. Det som började som en idé om franchise har nu antagit en annan form, spännande! I samarbetet med ALMI Företagspartners duktiga affärsutvecklare, ekonomer och rådgivare växer denna min ”baby” sakta fram.  Hållbarhet efterfrågas mer och mer både av kunder och samhället, jag tänker då på Eu’s agenda 2030 med 17 gemensamma mål för en hållbar utveckling. Behovet av fortbildning inom detta område för frisörer växer. Fortsättning följer…

Bästa arbetsgivaren i Sverige

Ett nytt mål på GLOBE är att vi skall vara Sveriges mest attraktiva frisörföretag att jobba på. Arbetsglädje, mening och utveckling är hörnstenar i denna strävan. Genom att involvera personalen i hela verksamheten, dvs man har andra arbetsuppgifter utöver att klippa och färga får alla ett ännu större värde och en djupare förståelse för helheten. Vi utbildar oss mer än genomsnittet och då med fokus på ingredienskemi. Aktiviteter utanför arbetet som stärker våra personliga relationer ger en god och trygg stämning. Jag vill att GLOBE skall vara det självklara förstahandsvalet för frisörer. Kanske aningen kaxigt men helt klart värt att sikta mot.

Frisörlicens/ Gesällen

I mars tog Thilda sin frisörlicens och jobbar sedan dess på ”gesäll-nivå”. Amela är fortfarande ”trainee”, hon gör delprovet under 2021 som är första steget mot frisörlicensen.

Våra priser baseras på erfarenhet, tidigare har vi haft billigare alternativ hos både ”elev” och ”trainee” men dessa tillfällen blir färre i takt med att våra traineer tar sin licens. Jag skulle gärna vilja ha nya elever löpande men just nu har vi inte plats därför finns en tanke om en ny, större salong, spännande eller hur!

Lite smått och gott:

Under hösten har vi bytt ut en den inredning och målat om, mycket uppskattat. Kul med förändring både för oss i personalen och för er kunder.

En del nya produkter har flyttat in på försäljningshyllorna (100% naturliga så klart) som breddar vårt unika sortiment.

Vi har ett nytt kassa- och bokningssystem sedan mitten av november, en nödvändig uppdatering efter 7 år. Ni som online-bokar har säkert noterat skillnaden, till det bättre hoppas jag.

P g a Corona blev 6 planerade kundkvällar tyvärr bara 2, vi hoppas på bättre förutsättningar framöver, mötet med nyfikna kunder ger mig ny energi och bra tillfälle till frågor och intressanta diskussioner.

Eftersom vi är fler i år kunde vi utöka servicen och bara hålla stäng 1 vecka under juli. Målet är att inte behöva stänga alls men vi är inte riktigt där än.

Det är alltid kul att summera och titta tillbaka på vad vi gjort under året och även om Corona har tagit stor plats har vi ju hunnit med en hel del annat också.

Jag vill tacka alla gamla och nya kunder, samarbetspartners och inte minst GLOBE’s fantastiska Dream team; Jolanta, Karin, Thilda och Amela. Jag ser verkligen fram emot ett 2021 med mer utveckling, hållbarhet och mindre Corona.

Gott nytt år från oss på GLOBE // Lena

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *